15. Wyrzucony z uczty (Mt 22,1-14).

Pytania do Biblii

Wyrzucony z uczty (Mt 22,1-14)

Proszę pomóc mi z perykopą Mt 22,1-14, gdy jest mowa, że zaproszeni goście odmówili z różnych powodów przyjścia na ucztę do króla. Gdy się nie zjawili to król polecił sługom zaprosić wszystkich, których spotkają. Nie ma tam mowy, że ci zaproszeni mają się przebrać w godne ubranie, ale zaraz mieli iść ze sługami na przyjęcie. Dlaczego wiec król, gdy wszedl na salę kazał wyrzucić jednego z biesiadników, bo nie miał stroju weselnego, i on był tym zdziwiony, jak mam to rozumieć?

 

Odpowiedź:

Choć zdajemy sobie sprawę z faktu, że wszystkich tekstów biblijnych nie można analizować przy pomocy takich samych kryteriów, zdarza nam się jednak zapomnieć o tym. Spójrzmy na to w ten sposób: kiedy czytamy artykuł w czasopiśmie, którego autorem jest specjalista w swojej dziedzinie, wierzymy, że to, co napisał, jest prawdziwe i zasadniczo nastawiamy się na to, że przejmiemy dla siebie coś z jego wypowiedzi. Natomiast gdy w tym samym, porządnym czasopiśmie przejdziemy kilka stron dalej i trafimy do sekcji z ogłoszeniami sprzedaży np. samochodów, będziemy już bardziej podejrzliwi i raczej nieufni co do wiarygodności opisów.

Z tekstami biblijnymi jest podobnie, to znaczy nie można w taki sam sposób analizować tekstów narracyjnych, opisujących wydarzenia z życia Jezusa, Piotra czy Pawła oraz przypowieści, które stanowią obrazowy element nauczania. Kiedy podchodzimy do analizowania przypowieści możemy przyjąć, że sytuacja opisywana mogła mieć miejsce, jak np. w przypadku przypowieści o zaczynie (Mt 13,33 – Jezus mógł widzieć i na pewno widział swoją Matkę przygotowującą zaczyn na chleb i ten obraz umieścił w swoim nauczaniu), ale w innym przypadku mamy do czynienia z całkowitą fikcją literacką, np. Sdz 9.


W przypadku przypowieści, której dotyczy pytanie (Mt 22,1-14), mamy do czynienia z całkowitą fikcją literacką, na co wskazują pewne elementy składowe opisywanych wydarzeń. Po pierwsze, Jezus mówi, że jest to uczta weselna, tymczasem głównym bohaterem nie jest pan młody, ale jego ojciec. Po drugie, czy pojawia się chociaż na chwilę panna młoda? Po trzecie, król wysyła wojska, by zabiły morderców jego posłańców, mimo to jest jednak ciągle w nastroju do zorganizowania uczty weselnej.

Te wszystkie szczegóły sprawiają, że na tę przypowieść nie możemy patrzeć w kontekście historycznego traktowania wydarzeń opisywanych przez Jezusa. Informacje, które są podane, służą określonemu celowi. Dlaczego jednak takie szorstkie potraktowanie biesiadnika?

W wyjaśnieniu przypowieści kluczowe jest ostatnie zdanie (w. 14). W jej kluczu inaczej patrzy się na wszystkie wydarzenia: zaproszenie do królestwa Bożego jest rzeczywistością skierowaną do wszystkich ludzi, ale nie wszyscy są w stanie ją przyjąć. Nawet ci, którzy zaproszeni zostali „w drugiej kolejności”, nie mogą być całkowicie pewni, że będą mieli udział we wspólnocie z Bogiem. Mimo otwartości króla („zaproście wszystkich, których spotkacie”), trzeba być przygotowanym, potrzebne jest minimum "wkładu własnego".

Wyobraźmy sobie sytuację, że zaprasza nas na jutrzejszy obiad prezydent. Czasu na przygotowania jest mało i może w natłoku przygotowań zrezygnujemy ze zrobienia nowej fryzury lub pedicure, ale na pewno w pierwszej kolejności będziemy się zastanawiać, jak się ubrać, żeby wypaść godnie. Dokładnie takie same wydarzenia mają miejsce w przypowieści, mimo że zaproszeni mieli mało czasu na przygotowanie, jak się zdaje, każdy ubrał się stosownie, bo tylko jeden z biesiadników nie był odziany w godne szaty.

Rzeczywistość Królestwa Bożego jest otwarta dla wszystkich, ale trzeba być do niej przygotowanym w przynajmniej w podstawowym stopniu. Takie jest też przesłanie owej przypowieści i odpowiedź na pytanie nadesłane przez internautkę.

Bartłomiej Sokal


"Scriptura crescit cum legente"
"Pismo rośnie wraz z czytającym je" (św. Grzegorz Wielki)

Każdy rozmiłowany w Słowie Bożym napotyka w Biblii fragmenty, które sprawiają mu trudność w interpretacji. Zachęcamy zatem wszystkich odwiedzających stronę Dzieła Biblijnego do zadawania pytań. Na każde pytanie odpowiedź zostanie udzielona w ciągu kilku dni, a następnie będzie ona opublikowana w sekcji "Pytania do Biblii".

Kliknij TUTAJ, żeby przesłać pytanie.