Jezus – nowy Adam głosi Ewangelię Bożą
 Kontekst
Markowy tekst o kuszeniu Jezusa na pustyni (1,12-13) i Jego pierwszym publicznym wystąpieniu (1,14-15) umieszczony jest zaraz na początku Ewangelii. Poprzedza go opis działalności Jana Chrzciciela (1,1-8) oraz opis chrztu Jezusa przez Jana Chrzciciela w rzece Jordan (1,9-11). W kontekście następnym znajdujemy scenę powołania pierwszych uczniów (1,16-20) oraz opis nauczycielskiej i uzdrowicielskiej działalności Jezusa w Galilei (1,21-45). Miejscem akcji analizowanej perykopy jest najpierw pustynia (1,12), a następnie Galilea (1,14).
Motyw pustyni wielokrotnie pojawia się w Ewangelii Markowej  (1,3.4.12.13.35.45; 6,31.32.35; 8,4). Usytuowanie sceny kuszenia Jezusa  na pustyni łączy się ściśle z poprzedzającą ją działalnością Jana  Chrzciciela, który na pustyni głosi chrzest nawrócenia na odpuszczenie  grzechów (1,4). Opis pustyni jawi się w naszej perykopie w sposób bardzo  dynamiczny, gdyż Jezus rzucony przez Ducha na pustynię przez swoją  wytrwałość i wierność Bogu tryumfuje nad szatanem. W ten sposób Jezus  jako nowy Adam zamienia pustynię w rajski ogród, w którym znajdują się  zwierzęta oraz usługujący mu aniołowie. Jako nowy Adam głosi Ewangelię  Bożą nauczając o bliskości królestwa Bożego oraz wzywając do nawrócenia i  wiary w Ewangelię. Widać tu wyraźne nawiązanie do tekstów proroka  Izajasza zapowiadających czasy mesjańskie (Iz 11,6-10; 32,14-20; 65,25).
Iz 11,6-10
6 Wtedy wilk zamieszka wraz z barankiem, pantera z koźlęciem razem leżeć  będą, cielę i lew paść się będą społem i mały chłopiec będzie je  poganiał. 
7 Krowa i niedźwiedzica przestawać będą przyjaźnie, młode ich razem będą legały. Lew też jak wół będzie jadał słomę. 
8 Niemowlę igrać będzie na norze kobry, dziecko włoży swą rękę do kryjówki żmii. 
9 Zła czynić nie będą ani zgubnie działać po całej świętej mej górze, bo  kraj się napełni znajomością Pana, na kształt wód, które przepełniają  morze. 1
0 Owego dnia to się stanie: Korzeń  Jessego stać będzie na znak dla narodów. Do niego ludy przyjdą po radę, i  sławne będzie miejsce jego spoczynku.
Iz 32,14-20
4 Bo pałac jest opustoszały, hałaśliwe miasto wyludnione; Ofel i  Strażnica stały się jaskiniami na zawsze: uciechą dzikich osłów,  pastwiskiem stad. 
15 Wreszcie zostanie wylany na nas Duch z wysokości. Wtedy pustynia stanie się sadem, a sad za las uważany będzie. 
16 Na pustyni osiądzie prawo, a sprawiedliwość zamieszka w sadzie. 
17 Dziełem sprawiedliwości będzie pokój, a owocem prawa - wieczyste bezpieczeństwo. 
18 Lud mój mieszkać będzie w stolicy pokoju, w mieszkaniach bezpiecznych, w zacisznych miejscach wypoczynku, 
19 choćby las został powalony, a miasto było bardzo poniżone. 
20 Szczęśliwi! Wy siać będziecie nad każdą wodą, puszczając wolno woły i osły. 
Iz 65,25
Wilk  i baranek paść się będą razem; lew też będzie jadał słomę jak wół; a  wąż będzie miał proch ziemi jako pokarm. Zła czynić nie będą ani zgubnie  działać na całej świętej mej górze» - mówi Pan.
Motyw  działalności Jezusa w Galilei jest mocno akcentowany w Ewangelii św.  Marka. W bliskim kontekście znajdujemy informację, że Jezus przybywa do  Jana Chrzciciela z Nazaretu w Galilei (1,9). Umieszczenie motywu  galilejskiego na samym początku działalności Jezusa stanowi swoistą  klamrę z galilejskim zakończeniem Markowej Ewangelii, w którym  zmartwychwstały Pan udaje się do Galilei (16,7) zgodnie ze swoją  wcześniejszą zapowiedzią (14,28). W samej Ewangelii wielokrotnie  scenerią działalności Jezusa jest Jezioro Galilejskie (1,16-20; 2,13;  3,7; 4,1.35-41; 5,1.21; 6,45-52; 8,13) oraz miasta Galilei – Nazaret  (1,9; 6,1), Kafarnaum (1,21; 2,1; 9,33), Betsaida (6,45; 8,22).  Analizując drugą Ewangelię pod względem topograficznym można dostrzec  jej „geograficzną strukturę”. Pierwsza część Ewangelii (1,16-8,21)  sytuuje działalność Jezusa w Galilei i jej okolicach. W drugiej części  (8,22-10,52) znajdujemy wyraźne itinerarium Jezusa z Galilei do  Jerozolimy. Trzecia część (11,1-16,8), w której punktem kulminacyjnym  jest męka i śmierć Jezusa, ma miejsce w Jerozolimie. Tekst  przedstawiający scenę kuszenia Jezusa na pustyni wyraźnie wzmiankuje  czas akcji – czterdzieści dni (1,13). Po tym okresie Jezus rozpoczyna  swoją publiczną działalność, która w Ewangelii Markowej podobnie jak u  pozostałych Synoptyków trwa jeden rok (w Ewangelii św. Jana – trzy  lata). Na wagę analizowanej przez nas perykopy może wskazywać fakt, iż  zawiera ona pierwsze słowa Jezusa wypowiadane na kartach Ewangelii św.  Marka (1,15). Słowa te zawierają głębokie treści teologiczne stając się  niejako kluczem interpretacyjnym Chrystologii Ewangelii św. Marka.  Perykopa Mk 1,12-15 stanowi zakończenie prologu Ewangelii (1,1-15). W  ten sposób jawi się jako swoisty pomost pomiędzy początkiem Ewangelii a  jej dalszym rozwinięciem koncentrującym się na zbawczym działaniu Jezusa  Chrystusa. W pierwszej części perykopy opisującej kuszenie Jezusa  (1,12-13) w tekście oryginalnym możemy wyróżnić cztery zdania  rozpoczynające się spójnikiem „i” (gr. kai). Druga część  perykopy (1,14-15) zawiera informację o uwięzieniu Jana Chrzciciela oraz  proklamację Ewangelii Bożej przez Jezusa Chrystusa. Wiersz 14 służy  jako wprowadzenie do orędzia Jezusa zawartego w wierszu 15. 
Lectio
w. 12 - Zaraz też Duch wyprowadził Go na pustynię. 
Po  chrzcie w Jordanie i zstąpieniu na Jezusa Ducha zostaje on natychmiast  wyprowadzony przez tego Ducha na pustynię. Wyrażenie „ i zaraz,  natychmiast” (gr. kai euthys) wielokrotnie występuje w Ewangelii św. Marka wprowadzając dramatyczne napięcie akcji. Podmiotem akcji jest Duch (gr. pneuma).  Obecność Ducha jawi się jako realizacja starotestamentalnych zapowiedzi  proroka Izajasza (por. Iz 11,2; 42,1; 61,1). Na określenie akcji  dokonywanej przez Ducha Ewangelista używa greckiego czasownika ekballein,  który w sposób literalny można tłumaczyć – „rzucić, wyrzucić”. Jakub  Wujek w swoim przekładzie wydanym w 1599 r. tłumaczy ten czasownik jako  „wygnać”. Mateusz i Łukasz (Mt 4,1; Łk 4,1) czynność tę określają  łagodniejszym czasownikiem agein (pędzić, prowadzić). W Ewangelii Markowej czasownik ekballein występuje 18 razy – najczęściej w odniesieniu do wyrzucania złych  duchów (1,34.39; 3,15.22.23; 6,13; 7,26; 9,18.28.38) lub do aktów  przemocy (9,47; 11,15; 12,8). Gwałtowne rzucenie Jezusa przez Ducha na  pustynię wyraża w postawie Jezusa całkowite poddanie się działaniu Ducha  i wierne podporządkowanie się woli Ojca. Motyw pustyni występował w  kontekście wcześniejszym jako sceneria działalności Jana Chrzciciela (Mk  1,4). Choć nie ma żadnych szczegółów w opisie pustyni, to jednak możemy  przypuszczać, że chodzi tu o pustynię judzką. W języku biblijnym i w  tekstach judaizmu okresu drugiej Świątyni pustynia może przybierać różne  znaczenia: a. miejsce skąd bierze początek zbawcze działanie Boga (por.  Iz 40); b. miejsce eschatologicznej próby (teksty qumrańskie); c.  miejsce zamieszkania szatana i złych duchów. W naszym tekście Jezus  rzucony na pustynię i zwyciężający szatana uobecnia nowy czas zbawczego  działania Boga, w którym wyraźnie widać przejście od śmierci do  prawdziwego życia w wolności. Postawa całkowitej wierności Bogu  umożliwia przemianę miejsca pustynnego w rajski ogród życia. 
w. 13 - A przebywał na pustyni czterdzieści dni, kuszony przez szatana i był ze zwierzętami, aniołowie zaś Mu służyli 
Zaraz  na początku wersetu 13 ponownie zostaje użyty rzeczownik pustynia (gr.  eremos). Wskazuje to na doniosłe znaczenie pustyni w narracji Markowej.  Czas przebywania Jezusa na pustyni zostaje przez Ewangelistę ściśle  określony – czterdzieści dni (gr. tesserakonta hemera). Liczba  czterdzieści może nawiązywać nie tylko do czterdziestoletniej wędrówki  narodu wybranego z Egiptu do Ziemi Obietnic (Wj 16,35; Pwt 1,3; 2,7;  8,2-4; Am 2,10; Ne 9,21), lecz także do czterdziestodniowej próby, jaką  musiał przebyć Mojżesz (Wj 34,28) oraz Eliasz (1 Krl 19,8). W tekście  Markowym występuje tylko mała wzmianka o kuszeniu Jezusa na pustyni  przez szatana, podczas gdy u innych Synoptyków scena ta jest bardziej  rozbudowana przedstawiając złożoną dyskusję między Jezusem a diabłem  (por. Mt 4,1-13; Łk 4,1-11). W żydowskiej literaturze apokaliptycznej  szatan jest przedstawiany jako przeciwnik Boga i wszystkich ludzi  realizujących Boże zamiary. W naszym tekście Jezus jest „poddawany  próbie”, „kuszony” (gr. peiradzein) przez szatana. W Ewangelii  Markowej termin ten występuje jeszcze trzy razy w kontekście  konfrontacji Jezusa z faryzeuszami, którzy pragną go wystawiać na próbę  (zob. 8,11; 10,2; 12,15). Termin ten występuje także w tekście Modlitwy  Pańskiej (Mt 6,13; Łk 11,4). Ewangelista nie podaje nam żadnych  szczegółów co do natury tego kuszenia, jednak dalszy tekst podkreśla  tryumf Jezusa. Obecność dzikich zwierząt (gr. therion) i fakt  usługiwania Jezusowi przez aniołów wskazuje na to wyraźnie. Scena ta  staje się bardziej zrozumiała w świetle starotestamentalnego tekstu Ps  91,11-13:1
1 Bo swoim aniołom dał rozkaz o tobie, aby cię strzegli na wszystkich twych drogach.1
2 Na rękach będą cię nosili, abyś nie uraził swej stopy o kamień.
13 Będziesz stąpał po wężach i żmijach, a lwa i smoka będziesz mógł podeptać. 
Użycie greckiego przyimka meta z  rzeczownikiem w dopełniaczu na wyrażenie stanu przebywania Jezusa z  dzikimi zwierzętami wskazuje na atmosferę pokoju i przyjaźni. Dzikie  zwierzęta, które w wielu tekstach biblijnych występują obok sił zła  (zob. Ps 91,13; Ez 34,5.8.25) w naszym tekście jawią się jako oswojone i  przyjazne Jezusowi. Można tu dostrzec niejako przywrócenie sytuacji z  raju (zob. Rdz 1,28; 2,19-20) i spełnienie eschatologicznych obietnic  prorockich (zob. Iz 11,6-9; 65,17-25). Obecność aniołów wskazuje na Bożą  asystencję w czasie kuszenia Jezusa na pustyni. Przedmiotem akcji  aniołów jest usługiwanie (gr. diakoneo) Jezusowi. Termin diakoneo może  oznaczać usługiwanie przy stole, stąd czynność aniołów może być tutaj  bardziej sprecyzowana jako karmienie. Podobną sytuację możemy odnaleźć w  życiu proroka Eliasza (zob. 1 Krl 19,1-8). 
w. 14 - Gdy Jan został uwięziony, Jezus przyszedł do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił:
Ewangelista zwraca uwagę, że głoszenie Dobrej Nowiny przez Jezusa następuje po uwięzieniu Jana Chrzciciela. Werset  ten jest bardzo dramatyczny, gdyż zawiera preludium do męczeńskiej  śmierci Jana Chrzciciela zawartej w dalszej narracji Ewangelii (Mk  6,17-29). Temu, który wzywał do nawrócenia i chrzcił w rzece Jordan  zamyka się usta i krępuje ręce. Na uwięzienie Jana Chrzciciela zostaje  użyty grecki termin paradothenai w stronie biernej, który  literalnie możemy przetłumaczyć „został wydany”. Termin ten wystąpi  później w narracji Markowej w odniesieniu do męki i śmierci Jezusa. Jan  Chrzciciel w ten sposób zostaje przedstawiony jako prekursor Jezusa.  Zamknięcie się ludzi na orędzie Jana Chrzciciela oraz jego uwięzienie  intensyfikują działanie mocy Bożej objawionej w orędziu i życiu Jezusa z  Nazaretu. Wzmianka o powrocie Jezusa do Galilei łączy się z wersem 9,  gdzie jest mowa, że Jezus przybył do Jana Chrzciciela z Nazaretu w  Galilei. W ten sposób Galilea stanie się scenerią zbawczego działania  Jezusa. W tradycji biblijnej Galilea jawi się jako ziemia rodzinna  Jezusa, miejsce powołania wszystkich apostołów i obszar, w którym Jezus  poświęca większą część swej publicznej działalności. Jezusowe działanie w  Galilei zostaje bardziej sprecyzowane w dalszej części, gdy mowa jest,  że Jezus głosił Ewangelię Bożą. Funkcja głoszenia Ewangelii Bożej czyni z  Jezusa Bożego Posłańca obwieszczającego Dobrą Nowinę. Tekst ten staje  się lepiej zrozumiały w świetle Izajaszowych zapowiedzi (zob. 40,9;  41,27 52,7; 60,6; 61,1). Podkreślenie, że Jezus głosi Ewangelię Bożą  wskazuje mocno na Boga jako głównego sprawcę Dobrej Nowiny. 
w. 15 - «Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię!»
W wersecie 15 występuje orędzie Jezusa stanowiące syntezę całej Ewangelii. Jezus mocno podkreśla, że czas (gr. kairos)  wypełnił się. Czas ten jest szczególnym wkroczeniem Boga w historię  ludzkości. Jest to czas decydujący o losach świata, punkt kulminacyjny  historii. Czas ten osiąga swą pełnię wraz z przyjściem na świat Jezusa z  Nazaretu – Syna Bożego i oczekiwanego Mesjasza, który poprzez swoją  mękę, śmierć i zmartwychwstanie pokonał szatana. Odróżnia się go od  zwykłego biegu historii (gr. chronos) oraz czasu przyszłego i ostatecznego (gr. aion). Z wypełnieniem czasu Jezus łączy orędzie o bliskości królestwa Bożego. Termin królestwo Boże (basileia tou theou)  oznacza przestrzeń Bożego królowania. Jest to przestrzeń miłości,  sprawiedliwości, wolności i pokoju. Bliskość tego królestwa może być  rozumiana zarówno w sensie czasowym, jak i w sensie przestrzennym. To  królestwo ma się realizować w nas i wokół nas - stąd mocne wezwanie  Jezusa do nawrócenia (gr. metanoia) i do wiary w Ewangelię.  Nawrócenie polega na radykalnym odwróceniu się od grzechu i stanowczym  zwróceniu się ku Bogu. Widać tu ścisły związek ze starotestamentalnym  terminem szuw, który oznacza – odwrócenie, powrót całym sercem  do Boga. Nie jest to tylko żal i zmiana myślenia, lecz radykalna  przemiana serca i egzystencji. Wiara zaś polega na całkowitym zaufaniu  Dobrej Nowinie głoszonej przez Jezusa i wiernym przylgnięciu do Jego  Osoby. 
Meditatio
Jezus  głęboko poddany woli Ojca w mocy Ducha kontynuując misję Mojżesza,  Eliasza i Jana Chrzciciela udaje się na pustynię, aby wyjść w sposób  zwycięski w konfrontacji z szatanem. Droga Jezusa prowadzi przez trud  samotności i znużenie głodem. Jednak jej finałem jest zwycięstwo nad  mocami zła. Przez to zwycięstwo pustynia zamienia się w rajski ogród –  pełen zwierząt i aniołów usługujących przy niebiańskiej uczcie. Droga  Jezusa otwiera raj każdemu człowiekowi, który przechodząc przez  doświadczenie goryczy grzechu może zakosztować prawdziwego życia łaski.  Osoba Jezusa staje się dla nas Przewodnikiem w naszej wędrówce przez  okres Wielkiego Postu ku porankowi Zmartwychwstania. Tylko z Jezusem  jest nasze zwycięstwo nad szatanem i pokusami krainy śmierci. On  zaprasza nas do prawdziwego szczęścia, którego świat dać nie może.  Jezusa wprowadza nas w kairos – czas szczególnego działania Boga. Pragnie aby kairos wprowadził nas na łąki wieczności – gdzie nie ma już ani czasu, ani przestrzeni, lecz wspólnota z Miłością.  Jezus przychodzi do Galilei naszych serc, aby wzywać nas do nawrócenia i  wiary. Głosi nam Dobrą Nowinę, której źródłem i autorem jest sam Bóg.  On pragnie, aby Bóg zasiadł na tronie naszego serca i byśmy przez  szczere oddanie i autentyczne świadectwo mieli udział w realizacji  królestwa Bożego. Głośno wołajmy – Przyjdź królestwo Twoje –  nie tylko wargami, ale całym naszym życiem. Zamieniajmy z Jezusem –  nowym Adameme i Jego Matką – nową Ewą - pustynię śmierci w krainę życia.  
Contemplatio 
Święta Maryjo, Matko Boża,
Ty wydałaś na świat prawdziwe światło,
Jezusa, Twojego Syna – Bożego Syna.
Na wezwanie Boga oddałaś się cała
i tak stałaś się źródłem dobroci,
które z Niego wytryska.
Pokaż nam Jezusa. Prowadź nas ku Niemu.
Naucz nas, jak Go poznawać i kochać,
abyśmy my również mogli stać
zdolni do prawdziwej miłości
i być źródłami wody żywej
w spragnionym świecie. 
Benedykt XVI, Encyklika Deus Caritas Est 
Actio/oratio
Czy wraz z Jezusem wyruszę na pustynię, aby podjąć walkę ze złem i aby odkrywać kairos – czas szczególnego działania mocy Bożej? Jak przeżyję czas  czterdziestodniowego Wielkiego Postu, który jest przygotowaniem do  obchodu misterium paschalnego? Czy przez nawrócenie i żywą wiarę w  Ewangelię Bożą zakwitnie w mym sercu pokój, miłość i dobroć? Czy z  Jezusem, nowym Adamem – będę przemieniał świat w krainę życia? Czy będę  miał odwagę przez pustynię i śmierć wkroczyć wraz z Jezusem do  rozkwitającego Szczęściem Ogrodu Boga Miłości? 
Ks. Mirosław Stanisław Wróbel
Instytut Nauk Biblijnych
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
                    