Tekst grecki i polski
3 μαρτύρομαι δὲ πάλιν | 3 I raz jeszcze oświadczam |
παντὶ ἀνθρώπῳ | każdemu człowiekowi, |
περιτεμνομένῳ | który poddaje się obrzezaniu: |
ὅτι ὀφειλέτης ἐστὶν | jest on zobowiązany |
ὅλον τὸν νόμον ποιῆσαι | zachować wszystkie przepisy Prawa. |
4 κατηργήθητε ἀπὸ Χριστοῦ | 4 Zerwaliście z Chrystusem |
οἵτινες | wszyscy, którzy |
ἐν νόμῳ δικαιοῦσθε | szukacie usprawiedliwienia w Prawie; |
τῆς χάριτος ἐξεπέσατε | wypadliście z łaski. |
5 ἡμεῖς γὰρ πνεύματι | 5 My zaś z pomocą Ducha |
ἐκ πίστεως ἐλπίδα | dzięki wierze spodziewanej |
δικαιοσύνης ἀπεκδεχόμεθα | wyczekujemy sprawiedliwości. |
6 ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ | 6 Albowiem w Chrystusie Jezusie |
οὔτε περιτομή | ani obrzezanie |
τι ἰσχύει | nie ma żadnego znaczenia, |
οὔτε ἀκροβυστία | ani jego brak, |
ἀλλὰ πίστις | tylko wiara, |
δι’ ἀγάπης ἐνεργουμένη | która działa przez miłość. |
Biblię Biblią wyjaśniać
- 1Kor 7,17-20: „Zresztą niech każdy postępuje tak, jak mu Pan wyznaczył, zgodnie z tym, do czego Bóg go powołał. Ja tak właśnie nauczam we wszystkich Kościołach. Jeśli ktoś został powołany jako obrzezany, niech nie pozbywa się znaku obrzezania; jeśli zaś ktoś został powołany jako nieobrzezany, niech się nie poddaje obrzezaniu. Niczym jest zarówno obrzezanie, jak i nieobrzezanie, a ważne jest tylko zachowywanie przykazań Bożych. Każdy przeto niech pozostanie w takim stanie, w jakim został powołany”.
- Ga 3,27-28: „Bo wy wszyscy, którzy zostaliście ochrzczeni w Chrystusie, przyoblekliście się w Chrystusa. Nie ma już Żyda ani poganina, nie ma już niewolnika ani człowieka wolnego, nie ma już mężczyzny ani kobiety, wszyscy bowiem jesteście kimś jednym w Chrystusie Jezusie”.
- Jk 2,20-26: „Chcesz zaś zrozumieć, nierozumny człowieku, że wiara bez uczynków jest bezowocna? Czy Abraham, ojciec nasz, nie z powodu uczynków został usprawiedliwiony, kiedy złożył syna Izaaka na ołtarzu ofiarnym? Widzisz, że wiara współdziałała z jego uczynkami i przez uczynki stała się doskonała. I tak wypełniło się Pismo, które mówi: Uwierzył przeto Abraham Bogu i policzono mu to za sprawiedliwość, i został nazwany przyjacielem Boga. Widzicie, że człowiek dostępuje usprawiedliwienia na podstawie uczynków, a nie samej tylko wiary. Podobnie też nierządnica Rachab, która przyjęła wysłanników i inną drogą odprawiła ich, czy nie dostąpiła usprawiedliwienia na podstawie swoich uczynków? Tak jak ciało bez ducha jest martwe, tak też jest martwa wiara bez uczynków”.
Biblia w sztuce